Free search. Try it..

Step 5 : Link exchange (Penukaran Link/URL)

Salah 1 cara untuk mendapatkan trafik ke blog kita adalah melalui link exchange iaitu bertukar-tukar link/URL dengan webmaster-webmaster yang lain. Maksudnya kita meminta pemilik-pemilik blog meletakkan link ke blog kita dan kita juga melakukan perkara yang sama. Kita boleh menghantar e mail, menulis pada ruangan komen atau ruangan chat (jika ada) untuk meminta pertukaran link tersebut.

Selalunya saya akan menggunakan blog search untuk mencari blog-blog yang relevant dengan blog saya. Boleh juga gunakan search engine untuk tujuan yang sama. Link exchange dengan blog/website yang mempunyai PR (Page Range) akan membantu menaikkan PR blog anda. Kita boleh lihat nilai PR pada explorer yang mempunyai Google tools bar. Boleh download sini (Firefox). Semakin tinggi nilai PR, semakin kerap robot spiders akan datang menyinggah dan semakin mudah blog kita diindex dalam enjin carian. Mungkin pada update-update yang akan datang saya akan ceritakan apakah definisi PR tu.

Anak panah merah adalah kedudukan kotak PR dalam Google tools bar. Anda boleh install dalam Mozilla Firefox ataupun Internet Explorer.


Tiada ulasan:

Read me first

Sila baca posting paling belakang dahulu untuk pemahaman yang jelas.

Post views hit counter