Free search. Try it..

Jawab soalan di Yahoo Answers

Bertemu kembali. Rasanya lama dah saya tak update blog. Sebelum saya terus ke topik saya nak tanya (macam Yahoo Answers jugak), pernah tak anda mengetahui apa tu Yahoo Answers? Mungkin rata-rata dah tahu. Kepada yang belum tahu lagi, ia adalah perkhidmatan percuma yang disediakan oleh pihak Yahoo untuk kita bertanya tentang apa sahaja yang kita ingin tahu dan mendapatkan jawaban jika ada member-member yang lain menjawabnya. Jumlah ahlinya hampir mencecah 100,000, 000 (100 juta) ahli. Jawaban yang telah terkumpul setakat ini melebihi 200,000,000 (200 juta) jawaban.

Kat bawah ni adalah home page Yahoo Answer.
Perhatikan nilai PR nya adalah 8. Rasa-rasanya berbaloi kan jika kita meletakkan link blog kita di sana? Sekurang-kurangnya dapat memperbanyakkan backlink kepada blog-blog kita di samping menjadi profesor serba tahu. Hehee...

Macam biasa, saya suka memberikan contoh bergambar supaya lebih seronok dan mudah diikuti. Anda sudah tentu mempunyai blog-blog niche jika mengikuti tutorial saya ini dari mula. Saya gunakan blog niche saya sebagai contoh iaitu 'Coach Samantha Sunglasses'.

Mula-mula kita ke Yahoo Answers dan 'sign in'. Jika belum ada akaun Yahoo, boleh register secara percuma. Ok, selepas 'sign in' kita akan di bawa ke 'home page'. Kemudian masukkan keyword target kita dalam kotak 'Search for questions'. Kemudian klik pada 'Advanced'. Contoh boleh lihat di bawah.
Saya pendekkan 'Coach Samantha Sunglasses' menjadi 'Coach Sunglasses' untuk mendapatkan lebih banyak soalan. Semakin kurang niche, semakin banyak soalan. Begitulah sebaliknya. Selepas klik button 'Advanced', tick pada 'Open Questions' untuk memaparkan soalan-soalan yang masih dibuka sahaja. Lihat contoh di bawah.
Kemudian klik 'Search'. Kemudian akan terpapar soalan-soalan yang berkaitan yang masih lagi dibuka untuk dijawab.
Nampaknya soalan yang berkaitan dengan keyword saya hanya ada 3 soalan. Jadi saya cuba menjawab soalan yang saya boleh jawab. Ok, saya pilih 1.
So, saya klik pada tab 'Answer Question' dan jawab dengan ayat yang padat dan tuliskan keyword niche serta URL blog anda seperti gambar di bawah.
Anda klik pada 'Priview' untuk lihat hasilnya.
Kalau tak berpuas hati boleh edit semula. Kalau dah berpuas hati, klik 'Submit'.
Hoorey... saya dapat 2 point pasal menjawab soklan tadi. So, scrool ke bawah lagi untuk lihat jawaban yang telah dijawab tadi.
Dah siap. Kalau boleh, jawab seberapa banyak soalan yang boleh dengan menggunakan cara di atas. Paling penting, tinggalkan keyword dan URL blog anda. Itu kalau niche kita ada pertanyaan dalam Yahoo Answers. Kalau tak ada bagaimana ya?? Mungkin ada yang boleh jawab. Nanti saya sambung untuk part 2 bab ini.

Pantun lagi...

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si kucing belang,
Hari hari mengadap pc,
Biar sampai jadi jutawang,

Ish... jadi loghat Ganu ler pulok...

Salam ikhlas dan salam manis buat anda semua...

10 ulasan:

Bro Framestone berkata...

hari nie aku baru jumpe bnde nie dan cuba..mmg byk soalan terjawab tp xsemuanya pakar...

user berkata...

sama la i. pernah nampak Y.A kat yahoo, tp x tau pun cara2 nak memanipulasikan servis tu. rupa2nya bnyk cara utk kita backlink.

Naz, i tunggu bab 2 pulak. bila nak publish?

Tanpa Nama berkata...

Menarik..

Naz berkata...

To FS : Yang menjawab tu ada yang pakar dan x pakar. Kalau pakar jawab memang d'boom. Tp yg tak pakar yg jawab... boleh sesat jalan dibuatnyer

To Elly : Kita guna apa yg ada. Yang penting, free. Maybe next week I update part 2. Makin rajin dlm forum. Cayos !!!

To Sweet : Biasa2 aja. Yang dah tau sebelum ni x heran pun. Saya cuma highlight pada newbies. Yang dah pro bolehlah berkongsi idea..

Bro Framestone berkata...

susah jugak nk check satu2 yg mne pakar uhhuhu

Naz berkata...

sebenarnya jawab di Y.A cuma salah 1 cara utk penggiat biz internet memperkenalkan produk atau servis mereka. kalau nak dpt jawaban yg betul2 tepat mungkin boleh cari kat wikipedia.

DH berkata...

salam....
thanks to this artikel aku sudah gila mengexplore & menjawap soalan-soalan kat Y!A tu....hahaha...LOL

neway, nak tanya, do you somehow change your comment system setting? sbb antara byk2 blog yg saya pegi & guna pop up comment, yg ni je yg normal sikit coz page asal x direct pergi comment form juga...kalau u tukar, share sikit macam mana nak aturkan....:)

Naz berkata...

HuRuL_Aini... saya rasa ramai blogger guna setting komen ni. Ok, mula2 g ke tab :
Settings > Comments >
Comments (show)
Comments Default for Posts (New post have comments)
Comment Form Placement (Pop-up window)
Saya rasa tu je kot.. Try la buat.

Tanpa Nama berkata...

sungguh berinformasi!ader tau gak yaoo answer leh jana duit walau sikit....tapi tak tau cam ner carenyer...so..tme sih bebanyak.

Naz berkata...

amona...
tq sudi menyinggah. Yahoo answer cuma salah 1 cara utk kita dptkan backlink dlm internet. :)

Read me first

Sila baca posting paling belakang dahulu untuk pemahaman yang jelas.

Post views hit counter