Free search. Try it..

Menghalang bahagian artikel yang tidak mahu diindex oleh Adsense (Part 1)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua.

Kali ini saya nak kongsikan bagaimana hendak menampan/block article atau sebahagian article yang kita tidak mahu diindex oleh Google Adsense. Seperti yang kita tahu, iklan Adsense yang keluar biasanya berkaitan dengan perkara yang kita sampaikan dalam blog. Jika kita buat artikel mengenai kesihatan, maka iklan Adsense yang bakal keluar juga berkisar tentang kesihatan seperti produk-produk kesihatan dan seumpamanya.

Mungkin ada sebahagian daripada artikel kita tidak berkaitan dengan niche blog kita. Dan kita tidak mahu iklan-iklan Adsense yang tidak berkaitan keluar di blog kerana hal tersebut. Jadi tutorial kali ini adalah untuk tujuan itu.

Bagaimana caranya? Saya berikan kod HTML di bawah untuk anda copy dan masukkan dalam blog anda.

<%!--google_ad_section_start(weight=ignore)-->

Masukkan bhgn dari artikel anda yang tidak dikehendaki di sini

<%!--google_ad_section_end--&>


Sila buang tanda % semasa pastekan di dalam blog anda.

Saya berikan tutorial bergambar seperti biasa supaya senang diikuti.

1. Pergi ke 'New Post' blogspot anda

2. Masukkan kod HTML yang berikan tadi dan jangan lupa buangkan tanda %. Sila lihar gambar di bawah untuk pemahaman lebih jelas.

3. Tuliskan artikel anda (samada karang sendiri atau ambil dari sumber lain).

4. Masukkan kod HTML tadi bahagian yang dikehendaki.

5. Akhir sekali 'Publish Post' untuk update artikel tersebut di dalam blog anda.

6. Klik 'View Post' untuk melihat artikel yang telah kita edit dengan kod HTML tadi.

Selesai untuk bab ini. Jadi Adsense tidak akan 'melihat' artikel tersebut seolah-olah bahagian tersebut tidak wujud. Dan ini akan menyelamatkan blog anda dari keluar iklan-iklan Adsense yang tidak berkaitan.

Saya akan update bagaimana untuk memasukkan kod HTML tersebut di dalam 'Post Template' pada posting yang akan datang.

Dua tiga kucing Berlari
Mana nak sama si kucing belang
Berbulan-bulan saya menyepi
Sudah buatkah tutorial yang belakang-belakang?? ;)


Salam ikhlas dari saya untuk semua... :)

2 ulasan:

Annies berkata...

Salam naz.. lama saya tunggu update terkini awak. terima kasih kerana sudi share. saya masih buat adsense tetapi masih belum sampai minimum cashout. :)

akhbar berkata...

terimakasih atas informasinya

Read me first

Sila baca posting paling belakang dahulu untuk pemahaman yang jelas.

Post views hit counter