Free search. Try it..

Perkasakan blog dengan keyword (Part 4~Artikel dan Gambar)

Sekarang kita cerita pasal keyword dalam isi kandungan pula. Mula-mula, kita dapatkan artikel dalam website yang menyediakan artikel percuma seperti ezinearticles.com, articlesbase.com dan seumpamanya. Boleh taip keyword 'free article' dalam search engine. Ada berjuta page related kat sana.
Pilih salah satu web, saya gunakan ezinearticles sebagai contoh.
Jadi saya masukkan keyword saya dan klik search. Lihat gambar di bawah.
Pilih mana-mana artikel yang kita fikirkan sesuai dengan blog kita. Pilih artikel yang mengandungi keyword niche yang telah kita pilih. Kemudian copy pastekan dalam ruangan posting blog kita. Jangan lupa masukkan link atau penulis asal artikel tersebut. Tak tulis tak per, tapi sendiri mau ingat la...

Sekarang artikel dah ada, tibalah masanya untuk kita kuatkan keyword. Boldkan keyword kita itu sekurang-kurangnya 3 iaitu :
1. Pada awal artikel.
2. Tengah artikel.
3. Pada akhir artikel.
Jika tak ada keyword kita pada tempat-tempat tersebut, kita boleh menambahkannya sendiri mengikut kesesuaian dan kreativiti masing-masing.

Jika ada gambar yang kita nak masukkan, pastikan gambar tersebut ada mengandungi keyword. Tetapi jangan terlalu kerap digunakan kerana dikhuatiri dianggap spamming keyword. Kalau ada 5 gambar cukuplah 2 dinamakan menggunakan keyword niche kita itu. Biasanya file untuk gambar dalam bentuk jpeg dan gif. Jadi namakan gambar tersebut menggunakan keyword kita itu.

Saya gunakan contoh keyword saya, Coach Samantha Sunglasses.
Jadi gambar yang hendak saya upload ke blog seharusnya dinamakan seperti ini:
CoachSamanthaSunglasses.jpeg atau Coach_Samantha_Sunglasses.jpeg

Mengapa? Mesti nak tahukan? Ini kerana pengguna internet bukan mencari laman web sahaja. Ada juga yang mencari gambar. Cuba tengok gambar di bawah.
Saya tidak mempunyai fakta tentang peratusan pengguna internet mencari gambar. Tetapi kebanyakan blog saya ditemui melalui image search selain melalui web search. Jadi perkara ini jangan diabaikan.

Sekian dulu untuk kali ini. Saya akhiri dengan serangkap pantun,

Mudik ke kuala mendayung perahu
Singgah ditebing mencari rotan
Jika ada masa dan waktu
Berjumpa kita dilain lembaran

2 ulasan:

Unknown berkata...

Informasi yang amat berguna...apa lagi buatlah....ha...ha

Naz berkata...

Tahu dan buat akan mendatangkan hasil. Tetapi tahu tapi tak buat takkan berhasil...

Read me first

Sila baca posting paling belakang dahulu untuk pemahaman yang jelas.

Post views hit counter