Free search. Try it..

Gunakan URL channels

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Sebelum-sebelum ni saya asyik menulis tentang mendapatkan back link dan link exchange. Jadi, sepatutnya blog-blog anda sudah mendapat pelawat jika anda mengikutinya dengan betul. Mungkin ada yang sudah mendapat klik pada iklan adsense. Mesti anda seronok kan? Terfikirkah anda pada blog mana dan page mana klik atau klik-klik itu datang? Ok, pada kali ini saya nak cerita tentang cara-cara menggunakan URL Channel yang disediakan oleh pihak adsense dalam akaun adsense anda.

Mula-mula log in akaun adsense anda.

Kemudian, klik pada tab AdSense Setup seperti pada gambar di bawah.

Kemudian klik ada tab Channel seperti yang saya bulatkan dalam gambar di bawah.

Kemudian anda klik pada link URL Channel di bawah tab 'Adsense for Content' seperti yang saya bulatkan dalam gambar di bawah.
Anda akan nampak link 'Add new URL channel' seperti yang saya bulatkan seperti gambar di bawah. Klik kat situ...

Akan muncul kotak di mana anda boleh masukkan URL blog anda atau URL pages anda seperti di bawah ini.

Masukkan semua blog beserta pages yang telah anda buat sebelum ini ke dalam kotak yang disediakan. Maksimum yang anda boleh masukkan ialah 200 URL.

Akhir sekali klik pada butang 'Add Channels'.

Kemudian kesemua URL yang telah anda masukkan sebentar tadi akan keluar dalam bentuk list. Jika anda ada blog baru atau page baru, boleh masukkan kemudian. Anda boleh edit, tambah dan buang ikut kesesuaian anda. Jika kuota 200 list anda sudah penuh hang memang kaki blogging, anda boleh buang mana-mana page yang anda fikir tidak menjana keuntungan buat anda dan masukkan pages URL yang baru.

Tools ini memang bagus dan amat sesuai digunakan bagi mereka yang suka buat eksperimen serta melakukan penambah baikan. Jika anda ada blog yang ramai pelawat, anda boleh tahu page mana yang pengunjung suka lawati dan dari mana klik adsense anda datang. Jika anda tidak menggunakan tools ini anda cuma tahu jumlah 'Page impression', 'Cliks', 'Page CTR', 'Page eCPM' dan 'Earning' secara kasar sahaja tanpa tahu dari URL mana ianya datang secara terpeinci.

Ok, saya stop dulu pasal ada hal kat luar. Pantun 2 kerat dari saya :

Menjala ikan di pagi hari,
Ada masa jumpa lagi...

Tiada ulasan:

Read me first

Sila baca posting paling belakang dahulu untuk pemahaman yang jelas.

Post views hit counter