Free search. Try it..

Step 2 : Meletakkan iklan2 Adsense di blog anda (Blogger.com)

Seperti yang dijanjikan, aku akan story pasal macam mana nak letakkankan iklan-iklan Adsense kat blog yang sudah dibuat tu. Ini PENTING ya !!!! Jika tiada iklan bermaksud tidak akan ada klik. Kalau takder klik, maka tiadalah pendapatan. Pasal sekarang kita sedang gunakan Blogger, aku akan ajar step by step cara menggunakannya. Ok, aku tukar kata ganti nama... anda dan saya... :)1. Cuba lihat gambar di atas. Sila pergi ke Layout >>> kemudian klik ke Page Element.
Anda akan dibawa ke 1 page dimana anda boleh masukkan apa sahaja ke dalam blog anda termasuk Adsense. Sekarang klik pada kotak yang ada tertulis Add Page Element.


2. Bahagian yang saya kotakkan dengan warna merah ialah tools untuk kita masukkan iklan Adsense ke dalam blog kita. Jadi, klik saja pada Add To Blog.


3. Jika pihak Google sudah meluluskan akaun Adsense anda, masukkan saja alamat e mail yang anda gunakan sewaktu mendaftar Adsense serta poskod ataupun no telefon anda.


4. Di sini, ada 2 elemen yang boleh kita adjust.
-Format : iaitu stail serta saiz iklan. Klik sini untuk panduan format iklan.
-Colors (Warna) : anda boleh tentukan warna iklan (border, background,title serta url).

Di sini ada tips. Jika anda gunakan template putih dalam blog anda, maka gunakanlah layout putih juga kepada iklan Adsense anda. Ini bertujuan untuk menjadikan iklan tersebut seolah-olah sebahagian daripada isi kandungan blog anda. Kemungkinan besar para pelawat akan klik pada iklan tersebut kerana menyangka ianya adalah content anda.Yang bertanda anak panah adalah iklan Adsense. Nampak tak...? Ianya kelihatan macam sebahagian daripada content blog anda. Jika ada pelawat yang klik di situ, maka anda akan dapat duit.

Tips yang lain pula, anda juga boleh gunakan teknik kontras di mana warna latar iklan amat berlawanan dengan warna latar blog anda. Sebenarnya banyak lagi teknik-teknik yang digunakan oleh expert Adsense. Cuma pada kali ini, cukuplah anda mengetahui cara-cara untuk meletakkan iklan Adsense anda pada blog Blogger. PENTING !!!! JANGAN SESEKALI KLIK PADA IKLAN ANDA SENDIRI ATAU MENYURUH ORANG LAIN KLIK PADA IKLAN ANDA. Jika anda dikesan oleh pihak Google, akaun anda akan di senarai hitam selama-lamanya. Tiada kompromi dalam hal ini.

Gambar di bawah ialah ruang-ruang yang sesuai untuk anda letakkan iklan-iklan Adsense anda.
Kotak yang warnanya lebih gelap (warna jingga dan oren) adalah ruang yang mendapat lebih banyak klik daripada pengunjung/pelawat. Manakala kotak yang lebih cerah (warna kuning dan putih) kurang mendapat klik.


Tips : Kalau boleh gunakan juga nama adik beradik, isteri, parent anda dan orang-orang yang anda percayai (kalau mereka tidak menyertai Adsense) untuk mendaftar akaun Adsense anda yang lain. Ingatlah bahawa dunia internet penuh dengan kemungkinan. Ini kerana orang-orang yang berada di luar sana tidak semuanya baik. Jika mereka klik berkali-kali pada Adsense anda, berkemungkinan akaun anda akan diban kerana pihak Google akan menganggap invalid click. Bak kata peptah, SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN.

Ok kita switch to normal.... aku harap panduan yang diterangkan di atas dapat difahami. Actually aku buat blog ni cuma nak tolong rakyat Malaysia atau mana-mana manusia di atas muka bumi ini yang nak belajar buat duit melalui program Adsense dalam Bahasa Malaysia. Kalau dalam bahasa omputih dah beribu-ribu panduan ditulis. Satu lagi, aku juga masih dalam proses study dan masih banyak yang aku tak tau. Ada cerdik pandai mengatakan, kita tidak akan menerima jika kita tidak memberi. Jadi aku harap dan berdoa semoga lebih banyak input akan aku dapat untuk aku kongsikan di sini...Update earning... 9.65usd. Hmmm.... ok la tu. Sekurang-kurangnya lebih banyak sedikit daripada yang lepas-lepas. Alhamdulillah... Hehehee.. aku dah tukar bahasa kepada Bahasa Indonesia dalam akaun Adsense aku. Paham la sikit, pasal my English language is very very poor... Untuk posting yang berikutnya, aku akan story serba sedikit pasal macam mana nak dapatkan visitors. Tunggu....

Tiada ulasan:

Read me first

Sila baca posting paling belakang dahulu untuk pemahaman yang jelas.

Post views hit counter