Free search. Try it..

Blog 'Coach Samantha Sunglasses' berada di page pertama Google

Hari ini saya periksa tracking traffic ke blog tutorial kita iaitu 'http://coach-samantha-sunglasses.blogspot.com' dan saya mendapati ada visitors dari USA seperti New York, Nevada, dan Huntington. Saya terfikir bagaimana mereka boleh temui blog saya itu sedangkan saya belum membuat sebarang promotion kecuali SEO (Search engine optimizer). Jadi saya cuba taip keyword niche blog tersebut iaitu 'Coach Samantha Sunglasses'. Gembira rasanya bila blog tutorial kita tu ada di page pertama dalam Google search engine. Lihat gambar di bawah.
Atau boleh periksa sendiri di :
http://www.google.com/search?q=coach+samantha+sunglasses&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B2GGFB_enMY289MY290

Blog tu saya buat pada 9 Oktober 2008 dan hari ini 1 November 2008. Ini bermakna blog tu berjaya diapungkan dalam page pertama Google dalam masa tidak sampai sebulan. Walaupun bukan di tempat pertama, namun berada di tempat ke-6. Kira ok la tu pasal saingan bagi keyword 'Coach Samantha Sunglasses' adalah 62,700. Sebenarnya apa yang saya tulis dalam tutorial2 sebelum ni, itulah yang telah saya lakukan pada blog tu. Tiada apa-apa trik rahsia yang saya gunakan. Cuma kuatkan blog dengan keyword niche dan gunakan Google Webmaster Tool. Itu sahaja.

Ok, sebenarnya tidaklah terlalu sukar untuk blog kita berada di ranking terbaik Google. Jika anda menggunakan tips-tips yang telah saya tulis sebelum ini, insyaallah anda juga boleh mengapungkan blog atau blog2 anda di kedudukan terbaik walaupun bukan di page pertama hasil carian. Tetapi anda harus ingat, NICHE amat-amat penting dalam usaha ini. Jika anda salah memilih niche, anda sebenarnya memilih untuk menyusahkan diri sendiri. Jika anda pilih niche yang banyak saingan, kemungkinan blog anda susah untuk berada di 100 top ranking terbaik. Jika anda pilih niche yang tiada langsung permintaan, maka tiadalah trafik akan terhasil walaupun blog anda no. 1 dalam search engine. Jadi fikir-fikirkan apa yang terbaik untuk blog anda.

Tiada ulasan:

Read me first

Sila baca posting paling belakang dahulu untuk pemahaman yang jelas.

Post views hit counter